Saturday, June 02, 2007

mesti dengar : Kaer "menjelma"

Saya berjanji beberapa hari lepas untuk review album Kaer, maafkan kerana agak lambat sedikit kerana agak sibuk dengan kerja. apa apa pun ... review menjelma kini menjelma...
.
This is what i do setiap kali saya putarkan CD menjelma dari Kaer, saya akan terus putarkan lagu track nombor 7, kau Telefon lagi, kenapa? sebab saya suka cara Kaer bermain dengan perkataan Gila dan Lagi. lagi lagi lah. it has a very nice r&b groove to it lagi lagilah lagu seperti ini kurang di pasaran dimana kebanyakan yang ada kebiasaannya lagu cinta meleleh... cuma saya rasa kureng siket semasa part rapping dimana the rap can be longer and better.
.
Kenapa saya bercerita tentang track 7 dahulu? kerana inilah track yang paling saya gemar dalam album pertama kaer kerana lagu ini segar dan sedap halwa telinga mendengar membuat kaki saya selalu bergerak, saya ingin menari bersama. seterusnya lagu kedua yang akan saya dengar ialah lagu track pertama iaitu menjelma. lagu ini juga merupakan lagu rancak dan saya rasa ianya memang layak sekali menjadi track pengenalan kerana seperti juga Kau Telefon Lagi, lagu ini juga mempunyai groove yang bagus menampilkan beat yang cukup dancy tetapi beralir nusantara yang unik. liriknya juga cukup simple tetapi asyik, senang untuk menyanyi bersama. adunan Audi Mok juga sedikit sebanyak membantu membawa arah lagu lagu berentak rancak album ini.
.
selepas lagu ini baru saya akan membawa telinga saya mendengar lagu Izin Ku Pergi. sebenarnya saya kurang minat akan lagu ini pertama kali saya dengarkan lagu ini, too januari (glenn) or too Kaulah Segalanya (hasrul nizam) tetapi Video clip lagu ini yang digarap oleh Ghaz benar benar menukar pendirian saya pada lagu ini. feel lagu ini keluar sekali dengan video ini. ada ketika bulu roma saya berdiri. bukan senang untuk dapatkan feel begitu. syabas Kaer.
.
Ada dua tiga lagu lain yang saya minati seperti ku Tak Ingin Bebas yang cukup Disconya, juga satu lagi lagu Disco mama Said yang agak serupa dengan lagu Michael Jackson zaman mamat tu gelap lagi (wanna be startin somethin). Cuma lagu ballad album ini kureng mengancam sket ... mungkin track 8 Hilangnya Cinta yang sedap dilayan setelah mendengarnya berkali kali. Cuma saya rasa feel album ini terlalu indonesian . Tiada salah kerana bagi membawakan lagu lagu genre pop r&b, cara penyampaian perlu jelas dan diction yang terang . Ada feel sama yang saya dapat sama seperti album Glenn Fredly atau Rio Febrian. Cuma saya rasa lirik seperti jangan pernah kau kesali lebih enak kalau berbunyi Jangan sampai kau kesali atau jangan pula kau kesali . Penggunaan PERNAH agak indonesian tapi kalau Kaer target nak jual kat sana, no problem. actually it is ok to me cuma kekadang saya terlupa yang saya sedang mendengar adik melayu kita yang empunya album.
.
ok, sebelum saya melalut lebih lebih mengenai lagu lagu yang ada, kira cerita bab keseluruhan album. Saya suka akan pemilihan lagu bagi album ini kerana pada saya agak cukup sekali pembahagian lagu ballad dan up-tempo tracks dan penyusunan lagu lagu ini juga baik cuma saya rasa kalau ditambah lagi track track nya mungkin lebih bagus. mungkin kalau kaer ingin re-package album ini, lagu Kini juga harus dimasukkan sekali dan mungkin juga beberapa track minus one dan juga video clip Izin Ku Pergi bakal membuat album ini menarik. packaging album ini juga menarik cukup dengan gaya dan gambar serta lirik dan format besar ala DVD juga menjadi format yang agak menarik minat pembeli. Cuma saya takut kehilangan risalah lirik yang dilampirkan kerana tiada slot sesuai untuk disimpan.
.
secara keseluruhan album ini bagus kerana agak current dan releven dengan umur dan genre Kaer. Tidak rugi kaer melabur wang yang banyak dan menunggu masa yang agak lama untuk melahirkan album ini kerana waktunya sesuai sekali. Saya jangka dengan album ini, peminat Kaer akan bertambah kerana kualiti album ini cukup bagus, tidak keterlaluan jika saya katakan ianya lebih baik dari sesetengah rakan seMaestro yang lain ( tak kiralah dari musim yang mana) dan tidak rugi wang yang dilaburkan Kaer dan wang yang dikeluarkan pembeli. all the best to Kaer.
4 out of 5 stars
Sesuai untuk peminat pop, dance, r&b / anuar zain, glenn, marcell

7 comments:

Anonymous said...

track 7 is the bomb.. its true about the part where he sings dan lagi and gila.. it juz blend with a special twist i guess..

stabuxguy said...

hello chedd!

cool review. i dah follow ur tulisan since AF5 hari tuh. dah pernah ulas album kaer masa kat blog lama dulu. anyway feel free to visit and read my review pasal cheng lock semalam lak.... (kalau sudi aarr) hahaha...

ulasan teater cheng lock (muzikal) di IB http://darimejastabux.blogspot.com/

K.

zafi said...

i still remember masa dengar lagu kaer when we had dinner... kaer sangat teliti orgnya... azlan audi mok and the rest played their roles very well... and again im proud of him...
erm anyway wat is your role in a new theatre soon? nak gak tau!! :)

EDDY PURNAMA said...

hey chedd...

kaers-menjelma is excellent...even like the first track...what an intro 2 the album kan...

agree with you...izinku pergi is even more powerful with the visual images of the video clip...mmg tersentap tgk....

excellent starting point for kaer....

Chedd eddie Yusoff said...

stabuxguy: i've read ur review. execellent choice of word

zafi : in URMI opening bnext bweek i play Stephano the drunken butler (comedic relief of the play)

eddy : yup i pun suka videonya. kerana video saya jatuh cinta pada lagu itu

zafi said...

bro best of luck for you then
unfortunately i cant watched it la..
hope everything goes smooth eh..

Anonymous said...

the album was worth waiting !!
ballad songs : sinar cahaya , izinku pergi are my favorites ..

video clip die pun best gle! and the most important thing , he'd grown into a really fiiiine young man ;)

Related Posts with Thumbnails